Consultancy

analyse, consultancy, uitvoering & ontwikkeling

Marketing van de toekomst gebaseerd op gedragsanalyses Van data naar strategie De geschiedenis van marketing kan worden gezien als de evolutie van principes, technieken en “best practise” voor een bepaald soort bedrijfsoptimalisatie. Het is duidelijk dat deze optimaliseringsproblematiek op een wetenschappelijke manier kan worden benaderd en dat rigoureuze mathematische methoden kunnen worden toegepast voor een breed scala aan marketingtoepassingen. Aanhangers van dergelijke methoden hadden echter traditioneel te kampen met uitdagingen door onvolledigheid van gegevens, complexiteit en inflexibiliteit van bedrijfsprocessen en software. Maar dat is nu achterhaald
De vooruitgang van digitale marketingkanalen veranderde het spel en creëerde een omgeving die, simpelweg niet efficiënt kan werken zonder intelligent marketingsoftware en algoritmen. Gerichte verkooppromoties, dynamische prijzen in fysieke en online winkels, e-commerce zoekmethoden sociale media, online adverteren, al deze toepassingen vereisen een goede analyse van gedrag en data. Datascience en software zijn nodig om de kansen te realiseren van de digitale omgeving en individueel klantgedrag. Bovendien hebben digitale media en mobiele apparaten klanten in staat gesteld om de hele marketingtrechter van onderzoek tot aankoop in seconden, overal en op elk moment te gebruiken. Op het beslissende koopmoment moeten beslissingen ondersteund en gestuurd worden. Deze toepassing is een uitdaging voor marketing, om snel beslissingen te nemen en te handelen. Individueel gedrag kan geanalyseerd worden en analyses leiden tot gerichte voorspellingen. Strategische en operationele marketingbeslissingen zijn gebaseerd op analyses. Een integrale benadering tussen data en consultancy is essentieel voor succes. Marketing is dan het gebruiken van algoritmes en specifieke clusters. Bedrijfsstrategie: dit omvat het verzamelen van gegevens en inzichten van de consument en de producten die de speerpunten zijn van strategische- en marketingplanning. Hierbij behoren ook andere facetten van productontwikkeling tot productervaring met klanten tot ontwikkelingen van strategische partnerships. Enkele leidende onderwerpen zijn onder meer: • Wat zijn huidige wensen van consumenten? • Hoe kiezen consumenten onze producten nu? • Wat zijn kenmerken van de belangrijkste 10% van onze klanten? • Wat is de potentie van onze huidige klantenkring gebaseerd op gedragsmatching en koophistorie? Datastrategie: Data analyses zijn de essentie van de marketingstrategie en de marketingtransformatie van bedrijven. Enkele leidende vragen zijn onder meer: • Hoe kunnen kosten bespaard worden terwijl de resultaten verbeteren? • Op basis van gedragscomponenten van klanten kunnen we producten, communicatie, lifestyle of koopbelevenissen verbeteren? • Hoe kan de klantenbinding vergroot worden wat leidt tot meer omzet per klant? Communicatiestrategie: Dit omvat communicatie via alle kanalen, gericht op alle relevante belanghebbenden van het bedrijf. Netwerk gebaseerde ecosystemen betekenen dat merken (bedrijven) met één stem moeten spreken, rekening houdend met alle belanghebbenden voor alle naar buiten gerichte communicatie. Voorbeeldvragen zijn: ¥ Hoe kunnen we ons richten op het activeren van gewenste gedragsindicatoren en impactbehoeften binnen ons klantenbestand? ¥ Wat is de boodschap die onze klanten aanspreekt? Het is van cruciaal belang dat we dezelfde taal spreken en appelleren aan de individuele wensen. Mediastrategie: doelstellingen moeten worden vastgesteld voordat een campagne, generiek of specifiek wordt bepaald. Deze organisatiedoelstelling moet worden ondersteund met een specifieke aanpak, en Key Performance Indicators (KPI’s) moeten specifiek, vaak per cluster bepaald worden. Het definiëren van algoritmes zal de basis zijn voor communicatie maar ook voor KPIs en verslaglegging.